Pijnbestrijding door acupunctuur

Hoe werkt pijnbestrijding door acupunctuur?

Misschien wel de meest gestelde vraag tijdens een pijnbestrijdende behandeling is: ‘Hoe werkt acupunctuur nu eigenlijk?’. Hierop zijn twee verschillende antwoorden te geven. De eerste is de eeuwenoude zienswijze volgens de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCG), de tweede is de moderne Westerse verklaring.

Traditionele Chinese pijnbestrijding
In de acupunctuurpraktijk hebben meer dan 50% van alle bezoekers een pijnklacht. Er bestaan uiteenlopende pijnklachten: zo is hoofdpijn een totaal andere aandoening dan een acute knieontsteking of pijn bij de menstruatie. De acupuncturist stelt daarom eerst vragen over de aard, locatie en periode van de pijn. Deze informatie is nodig om achter het ontstaan van de pijnklacht te komen. Lage rugpijnen zijn bijvoorbeeld vaak te wijten aan problemen met de nierenergie. Terwijl de oorzaak van pijn in de flanken doorgaans bij de lever of galblaas ligt.

Ander systeem
Wanneer we in de TCG praten over organen, gebruiken we een ander systeem dan de reguliere geneeskunde. Vaak schrijven we pijn toe aan het stagneren of ophopen van Qi (energie). Bijvoorbeeld bij een ontstoken gewricht. De acupuncturist probeert de ontsteking op te lossen door naalden te plaatsen die de stagnatie van Qi opheffen en de vrije doorstroom van energie bevorderen. Verder versterkt hij andere systemen om te voorkomen dat de klachten terugkomen.

Moderne Westerse verklaring
Vandaag de dag weten we dat ons lichaam signalen geleidt via een ingewikkelde structuur van zenuwbanen. Zo zijn er zenuwen die temperatuursverschillen waarnemen, druk en tast weergeven of pijn doorseinen. Ook weten we dat deze zenuwstructuren elkaar beïnvloeden. Denk maar aan de automatische wrijfreactie bij het stoten van je elleboog: door het wrijven lijkt het alsof je de pijnsensatie wegdrukt. Van dit soort mechanismen maken anesthesiologen dankbaar gebruik bij het bestrijden van operatiepijn.

Enkefaline
De pijnprikkels die C-vezels via het lichaam naar de hersenen leiden, staan onder invloed van gevoelszenuwen (A ?-vezels). Die maken bij gerichte stimulatie een verdovende stof aan: enkefaline. Een soort endorfine die behoort tot de groep morfine. Bijna iedereen weet wel dat morfine pijn wegneemt; enkefaline werkt tevens pijndrempelverhogend én ontstekingsremmend. Daarom hebben bijvoorbeeld fibromyalgiepatiënten veel baat bij pijnbestrijding door acupunctuur.