Neuropathie

Acupunctuur en neuropathie

Neuropathie Pijnlijke neuropathie, of zenuwpijn, is een neurologische stoornis die leidt tot hevige chronische pijn als gevolg van zenuwbeschadiging.
De patient merkt dat doordat er minder gevoel is, vaak aan de handen en/of voeten.
Ook kan er een kriebelen gevoeld worden, en soms vervelende, branderige pijn. Die pijn wordt dan neuropatische pijn genoemd.
Er zijn wel enkele pijnstillers die dan gegeven kunnen worden, zoals Lyrica en stoffen tegen depressie. Maar de pijn is niet makkelijk te behandelen, en het is goed als er extra mogelijkheden zijn. De beschadiging kan het gevolg zijn van onder andere; Symptomen
Er bestaan tal van oorzaken voor pijnlijke neuropathieën, zoals;

• diabetes;
  • alcoholisme;
  • infecties; auto-immuniteit;
  • aandoeningen als bv. nierfalen of -kanker;
  • chemotherapie bij kanker

Ze hebben echter bepaalde symptomen gemeen, zoals: scherpe of stekende pijn; een branderig gevoel; een dof gevoel. Deze symptomen doen zich het meest voor in de handen of voeten.
Acupunctuur biedt vaak uitkomst. Met behulp van acupunctuur is het in veel gevallen mogelijk chronische zenuwpijn, fantoompijn en andere chronische pijnen sterk te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.
Een acupunctuur-behandeling neuropatische pijn is veilig en kent geen bijwerkingen.
Een acupuncturist stimuleert bepaalde punten op iemands lichaam: de zogeheten acupunctuurpunten. Welke punten is afhankelijk van de precieze pijn en van de individuele patiënt. Acupunctuur kan met kleine naaldjes, maar ook met de handen of met laser. De meeste patiënten vinden het een prettige en niet pijnlijke behandeling. Veel mensen vallen zelfs in slaap tijdens de behandeling!