Clusterhoofdpijn

Hoofdpijn: Clusterhoofdpijn kent verzameling ‘triggers’

Acupunctuur in de tegenaanval
Clusterhoofdpijn is een sterk op migraine gelijkende, periodiek-frequent optredende hoofdpijn. Deze pijn gaat gepaard met eenzijdige tranenvloed, pupilvernauwing en neusverstopping. Het is een relatief zeldzame – ongeveer vijfhonderdste procent van de bevolking leidt eraan – maar buitengewoon ernstige vorm van aanvalsgewijze hoofdpijn. Gelukkig bestaan er goede remedies tegen clusterhoofdpijn. Dankzij acupunctuur gaat u succesvol in de tegenaanval.

De feitelijke oorzaak van clusterhoofdpijn is onbekend. De aanvallen vinden in een bepaalde periode plaats (episodisch) of komen gedurende het hele jaar voor (chronisch). Opvallend is dat mannen veelal episodische clusterhoofdpijn hebben en vrouwen de chronische vorm. Bepaalde stoffen of verschijnselen kunnen een aanval uitlokken of versterken. Enkele zogeheten triggers zijn alcohol, chocolade, (oude) kaas, gekruid voedsel en weersveranderingen.

Symptomen
De verhouding tussen vrouwen en mannen die aan clusterhoofdpijn lijden, is 1:9. Dit betekent dat er van de 12.500 clusterhoofdpijnpatiënten in Nederland en België ongeveer 1250 vrouw en maar liefst 11.250 man is. Het aantal vrouwen met clusterhoofdpijn neemt de laatste jaren echter toe. En hoewel de verschijnselen bij clusterhoofdpijn van persoon tot persoon verschillen, zijn er een aantal duidelijke overeenkomsten:

• een stekende pijn aan één zijde van het hoofd, meestal rond de slaap
  • uitstraling van de pijn naar het oog, boven het oor, de bovenkaak en nek
  • verstopte neus aan de kant van de pijn
  • tranend oog, ook aan de kant van de pijn
  • verkleining van de pupil aan de pijnlijke kant
  • verhoging van lichaamstemperatuur
  • verhoogde bewegingsdrang

Windhitte van de lever
De syndromen die een rol spelen bij clusterhoofdpijn zijn onder meer windhitte van de lever en windhitte van de maag. Bij windhitte van de lever heeft de patiënt – behalve hoofdpijn – rode en gezwollen ogen, een droge keel, een bittere smaak in de mond en/of spierkrampen. De tong is vaak rood of paarskleurig. De behandeling van lever-windhitte bestaat voornamelijk uit het verdrijven van de hitte en het herstellen van de leverfuncties. De belangrijke acupunctuurpunten voor de behandeling liggen, verrassend genoeg, op de voet (lever 2 en 3). U moet dus niet gek opkijken wanneer de acupuncturist in uw voeten prikt, terwijl u komt voor een hoofdpijnklacht.

Windhitte van de maag
Bij windhitte van de maag vertoont de patiënt maagklachten zoals brandend maagzuur en oprispingen. Verder is er geregeld een behoefte aan koude dranken en transpireert de patiënt op het voorhoofd. De tong geeft – naast de opvallende roodheid – nu ook een geel beslag, een verschijnsel waaraan de acupuncturist de hitte herkent. Om de maag te verkoelen, gebruikt de acupuncturist het 44ste punt van de maag, ook dit punt ligt weer opvallend genoeg op de voet. Aan de hand van de specifieke kenmerken van de hoofdpijn, kiest hij uiteraard ook voor diverse andere behandelpunten.

Therapie
Sander heeft periodiek last van clusterhoofdpijn, waarbij soms een half jaar voorbij gaat zonder één aanval. Maar wanneer hij pech heeft, doemt de ene clusteraanval na de andere op. Bij Jack heeft acupunctuur er gelukkig voor gezorgd dat deze perioden nu aanzienlijk korter zijn. Na intensieve therapie, volstaan nu twee tot drie behandelingen om de golf van aanvallen te stoppen.

Ritme
Omdat onderzoekers vermoeden dat veranderingen in het levensritme of slaapritme clusterhoofdpijnen uitlokken, zoeken we de oorzaken ook vaak in deze richting. De ervaring leert dat – naast controle over het dieet en het dagelijks leefpatroon – acupunctuur een positieve bijdrage levert aan de vermindering van de hoofdpijnklachten. Zeker wat betreft de mildere vormen, is acupunctuur absoluut het proberen waard.