Cupping

De praktijk: De heilzame werking van cupping

Bij de behandeling van bepaalde klachten, gebruikt de acupuncturist glazen kommetjes of lege bamboehulzen, die hij vacuüm laat trekken op de pijnlijke lichaamsdelen. Deze behandelmethode noemen we ‘cupping’ (zie foto boven). In de meeste gevallen is het doel van cupping om een acupunctuurpunt te verwarmen of te zorgen voor een vrije doorstroom van Qi (energie). Juist op de punten waar de energiedoorstroming is gestagneerd, verricht cupping haar heilzame werk.

Toepassingen
De acupuncturist past de vacuümbehandeling doorgaans toe op plaatsen waar spierpijnen voorkomen, zoals het gebied rondom de nek, schouders en lage rug. Bij acute rugklachten, of rugklachten waarbij een verhoogde spierspanning leidt tot moeizaam herstel, brengt cupping eveneens snel ontspanning. Naast stimulatie met naalden en het verwarmen van de onderbuik met een moxa-stick, is cupping een bewezen remedie bij het bestrijden van menstruatiepijn. Het plaatsen van cups bewijst verder goede diensten bij gewrichtklachten en longproblemen.

Methodes
Er zijn meerdere cupping-methodes. Zo bestaat de mogelijkheid om de cup te verwarmen door een vlammetje in de cup te houden, waarna de ontstane onderdruk de cup vacuüm zuigt. Een andere manier is om de lucht via een ventiel uit de cup te zuigen. Meestal laat de acupuncturist de cups gedurende een aantal minuten op de huid staan. Hij kan er ook voor kiezen om de huid in te smeren met massageolie of vaseline, en nadat de cup vacuüm is getrokken, deze rustig over de huid te bewegen. Hierdoor masseert hij het bindweefsel, waarvan we inmiddels weten dat dit een sterke ontspannende en doorbloedingverbeterende werking heeft op de spieren. Die verbeterde doorbloeding is de reden waarom de huid zo sterk rood kleurt; een verschijnsel dat soms enkele dagen na de behandeling nog zichtbaar is.