Goede resultaten acupunctuur bij migraine

Goede resultaten met acupunctuur bij migraine

Wat is migraine?

Er is geen mens die nog nooit hoofdpijn heeft gehad. Af en toe pijn in je hoofd is ook redelijk hanteerbaar, maar wanneer spreken we van migraine?

De van Dale is er kort en bondig over: ‘herhaaldelijke aanvallen van (schele) hoofdpijn.’

Feitelijk helemaal waar, geen speld tussen te krijgen. Maar de gevolgen ervan zijn serieus naar. En het erge is, dat degene die eraan lijdt, precies weet wat er komen gaat. Uren en soms dagen van minder tot helemaal niet meer kunnen functioneren. Uitzieken tot de aanval weer voorbij is, lijkt de enige remedie.

Signalen van migraine

Toch is er een aantal verschillen tussen een ‘gewone’ (spannings)hoofdpijn en migraine. Veel voorkomend signaal bij migraine is een hevig, kloppende pijn aan meestal één zijde, maar vaak ook aan beide zijden van het hoofd. Daarbij komen klachten van misselijkheid en braken, bevingen en duizeligheid. Soms wordt een migraineaanval vooraf gegaan door waarschuwingssignalen, zoals minder goed en/of zwevende deeltjes zien, tintelingen rond de mond en verlammingsverschijnselen in arm of been.

De impact van migraine

De impact van migraine kan groot zijn. Sommige patiënten zonderen zich totaal af, verplaatsen zich naar de slaapkamer met de gordijnen potdicht. Verzuim van werk is vaak nodig, net als het voorbij moeten laten gaan van sociale afspraken. Kortom, het functioneren in het dagelijks leven wordt compleet op z’n kop gezet. Mocht je lijden aan migraine, dan is begrip hiervoor uit je omgeving heel belangrijk. Praat erover met je eventuele huisgenoten, familie en op je werk. Stressreacties krijgen omdat je (weer) moet verzuimen van je werk of om naar dat familie- of vriendenbezoek te gaan, werkt zeker niet helend.

Migraine en voeding

Meermalen is aangetoond, dat er een verband is tussen de voeding die we nuttigen en het krijgen van hoofdpijn/migraine. Daarbij gaat het niet alleen om de suikers die in onze voeding zitten, maar ook de zouten. Ik pleit hier absoluut niet voor een algeheel verbod voor het nuttigen van snoep of andere boosdoeners. Maar ik zou zeggen, nuttig deze met mate. Zeg op z’n tijd ‘nee’ tegen: chocolade, taart, koffie, thee, worstenbroodjes, gerookte vleeswaren, notenkaas en ijs. En wist je dat kauwgum ook hoofdpijn kan veroorzaken?

Acupunctuur geeft blijvende verlichting bij migraine

Hoe het komt, daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens, maar migraine komt het meest voor bij vrouwen. In mijn praktijk merk ik dat ook. Migraine wordt gerekend tot de familie van de zogeheten ‘vasculaire hoofdpijnen’. Daarvan is sprake bij een tijdelijke verwijding van de bloedvaten in het hoofd. Meer informatie over mogelijke oorzaken van migraine, kun je lezen op mijn site. Er zijn veel studies verricht naar de behandeling van deze vasculaire pijnen met acupunctuur. Daaruit blijkt, dat met behulp van acupunctuur niet alleen goede resultaten worden behaald in het verminderen van het aantal dagen met migraine, maar ook in intensiteit en frequentie.

Acupunctuurbehandeling

Bij een behandeling van migraine met acupunctuur wordt de doorstroom van het bloed in de hersenvaten genormaliseerd. Bovendien helpt het de aanmaak van lichaamseigen pijnstillers, de zogeheten ‘opiaatachtige stoffen’ bevorderen. Hierdoor zal de pijn verminderen. En zoals gezegd, vaak met blijvend resultaat.

Samenvattend: acupunctuur geeft goede resultaten bij de behandeling van migraine. Het leidt tot:

•  minder hoofdpijn
  •  minder gebruik van pijnstillers
  •  minder ziekteverzuim en
  •  minder bezoeken aan de huisarts

Bovendien, een behandeling met acupunctuur geeft geen bijwerkingen.  Wel kun je eventueel veranderingen merken. Zo kan het zijn dat de pijnlijke plek verplaatst naar een andere plek op je hoofd. Bovendien zal de pijn al na een paar behandelingen minder worden. Hoeveel behandelingen er nodig zijn is van tevoren niet te zeggen. Maar dat er goede resultaten te behalen zijn, is zeker!

Neem vrijblijvend contact op

Kortom, heb je last van ernstige hoofdpijnen, neem eens contact met mij op. Samen praten we over de klachten die je ervaart. Vervolgens maak ik een behandelplan, een plan dat gericht is op resultaat.